صنایع برودتی و تجهیزات فروشگاهی وفائی

مشاوره تخصصی و استعلام قیمت

تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر چیست؟

تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر چیست؟ از این سردخانه‌ ها در چه مکان‌ هایی و برای چه نوع کارهایی استفاده می‌ کنند؟ سردخانه‌ های بالای صفر از پرکاربردترین سردخانه‌ ها در مکان‌ هایی مانند کارخانه‌ های تولیدی مواد غذایی هستند که جهت نگهداری این مواد استفاده می‌ شوند. این سردخانه با نوع سردخانه زیر صفر کاملاً متفاوت بوده و تجهیزات متفاوتی نیز دارد. یعنی می‌ توان از آن جهت نگهداری کردن لبنیات، میوه و سبزیجات نیز استفاده کرد. بنابراین کاربرد این دو کاملاً با یکدیگر جدا می‌ باشد. در این مقاله تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر را بررسی می‌ کنیم.

سردخانه چیست؟

قبل از بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای بهتر است اول به سوال سردخانه چیست؟ پاسخ داده شود. سردخانه‌ ها و یخچال‌ ها و فریزرهای خانگی اساسا کار یکسانی را انجام می‌ دهند. یعنی وظیفه آن ها حفظ مواد غذایی است. تنها تفاوت آنها در اندازه و ظرفیت می باشد. سردخانه‌ ها جهت نگهداری مقیاس بزرگتر و صنعتی مواد غذایی با اندازه و حجم بالا طراحی شده‌ اند تا برای نگهداری بلند مدت و در مقیاس صنعتی استفاده شوند. از آنجا که اندازه بزرگتر و ظرفیت بسیاری از مواد غذایی در صنعت و توزیع مورد نیاز است، سردخانه‌ ها به عنوان یکی از ارکان اساسی در زنجیره تأمین مواد غذایی حائز اهمیت می‌ باشند.

 

تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر

 

بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر

سردخانه‌ ها از جمله مهم‌ ترین قسمت‌ ها در صنعت تولید مواد غذایی هستند. که در دو نوع متفاوت بالای صفر و زیر صفر استفاده می‌ شوند. اگر چنین سردخانه‌ هایی در صنعت مواد غذایی وجود نداشته باشد، قطعاً نگهداری بسیاری از مواد غذایی امکان‌ پذیر نبوده و این مواد به سرعت دچار خرابی و فساد خواهند شد. این سردخانه‌ها دارای ابعاد بزرگی هستند و معمولاً از انواع یخچال صنعتی از جمله یخچال ایستاده، یخچال ویترینی، یخچال فروشگاهی و غیره بزرگتر می‌باشند و معمولاً آنها را با نام‌ سردخانه صنعتی می‌شناسیم. دما و رطوبت در آنها نیز کاملاً با یخچال‌های صنعتی متفاوت است. از طرفی یخچال‌ها برای مواد غذایی متنوعی استفاده می‌ شوند که نوع سردخانه زیر صفر و بالای صفر در موارد زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

  • قدرت و ظرفیت

مهم‌ ترین تفاوتی که بین این دو نوع یخچال قابل بیان است، قدرت و ظرفیت انواع کمپرسوری می‌ باشد که در سردخانه‌ های زیر صفر به کار رفته است. کمپرسورهایی که در نوع سردخانه‌ های زیر صفر کاربرد دارد، در مقایسه با نوع کمپرسورهای استفاده شده در سردخانه‌ های بالای صفر دارای قدرت و ظرفیت پایین‌ تری هستند. اگر قدرت سیم پیچ در کمپرسورها را در هر دو نوع سردخانه با یک دیگر یکسان فرض کنیم در چنین حالتی کمپرسور سردخانه از نوع زیر صفر فشار دیسچارج بسیار کم تری در مقایسه با کمپرسورهای سردخانه از نوع بالای صفر خواهد داشت. به همین دلیل کمپرسور در سردخانه‌ های زیر صفر دارای جابجایی بیش تر در مقایسه با کمپرسور بالای صفر بوده و قطر سیلندر آن نیز بزرگ تر می‌ باشد.

حال اگر بتوانیم قطر سیلندر و کورس پیستون در دو کمپرسور را مقایسه کنیم و آن ها را در هر دو نوع سردخانه با یک دیگر یکسان تصور کنیم، می بینیم پیچ کمپرسور در سردخانه‌ های زیر صفر ضعیف‌ تر از سردخانه‌ های بالای صفر می‌ باشد.

تفاوت دیگر نیز در نوع لوازم و قطعات سردخانه می‌ باشد نوع سردخانه‌ هایی که بالای صفر هستند به تجهیزات نمایشگر گردش هوا نیاز دارند. یعنی این تجهیزات تغییرات کلی در عملکرد سردخانه ایجاد خواهند کرد.

  • دمای سردخانه‌ ها

تفاوت دیگر بین دو نوع سردخانه زیر صفر و بالای صفر دمای نگه داری مواد غذایی مختلف در آن ها می‌ باشد. به طوری که از انواع سردخانه بالای صفر معمولاً جهت نگه داری سبزیجات، لبنیات و میوه‌ ها استفاده می‌ شود که به صورت غیرمنجمد هستند. دمای آن ها نیز از صفر الی ۴۰ درجه سانتیگراد می‌ باشد. اما سردخانه‌ های از نوع زیر صفر دارای دمای حدود منفی ۱۸ درجه سانتی گراد هستند و معمولاً جهت آن دسته از مواد غذایی استفاده می‌ شوند که به صورت منجمد هستند، از جمله مرغ، گوشت و بستنی.

 

همچنین بخوانید: سردخانه پروتئینی

 

  • تفاوت در مدت زمان نگه داری

تفاوت دیگر این دو نوع سردخانه در مدت زمان نگه داری از محصولات مختلف می‌ باشد، به طوری که در نوع سردخانه‌ های زیر صفر محصولات مدت بیشتری نگه داری شده و به درجه انجماد می‌ رسند به طوری که حتی می‌ توان محصولات را در داخل آنها تا ۶ ماه نگه داری کرد. به این ترتیب محصولاتی مانند نخود فرنگی را در سردخانه‌ های زیر صفر بهتر و طولانی‌ تر می‌ توان نگه داری کرد. اتفاقی که در انواع سردخانه‌ های بالای صفر رخ نمی‌ دهد، البته باید توجه کنید که در نوع بالای صفر محصولات تازه نگه داری شده و حتی ارزش غذایی آنها نیز حفظ می‌ شود.

 

تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سردخانه

در بخش زیر به عواملی که بر روی قیمت سردخانه تاثیرگذار هستند، اشاره شده است:

  • نوع کمپرسور مورد استفاده یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر روی عملکرد و هزینه سردخانه است. کمپرسورها نقش اساسی در فرآیند خنک شدن سردخانه ایفا می‌ کنند. زیرا آنها برای فشرده‌سازی گازهای خنک کننده مورد استفاده قرار می‌ گیرند تا بتوانند گرما را از داخل سردخانه به بیرون منتقل کنند و برای حفظ دماهای مطلوب درون سردخانه تاثیرگذار باشند.
  • فاصله بین کمپرسور و اپراتور یکی از عواملی است که در طراحی و استقرار سردخانه‌ ها مورد توجه قرار می‌ گیرد. این فاصله می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهره‌وری و عملکرد کمپرسور و در نتیجه بر قیمت نهایی سردخانه داشته باشد.
  • برند کمپرسور نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت سردخانه است. برند معروف و معتبری که در تولید کمپرسورها شناخته شده باشد، معمولا قیمت بیشتری دارد.
  • از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت سردخانه برند‌های معتبر قطعات تابلو برق می باشد. در نتیجه می توان گفت انتخاب برند قطعات تابلو برق با دقت و بررسی دقیق می‌ تواند به بهینه‌سازی قیمت و عملکرد سردخانه کمک کند.

 

بخوانید: یخچال صنعتی

 

نتیجه‌ گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر پرداختیم. در نتیجه می توان گفت سردخانه های زیر صفر و بالای صفر اختلافات زیادی دارند. سردخانه زیر صفر در دماهای منفی نگهداری می‌شود. در حالی که سردخانه بالای صفر دماهای مثبت را حفظ می‌ کند. در سایت وفایی سرما بیش تر با تفاوت‌ های بین دو سردخانه بالای صفر و زیر صفر، نحوه نگه داری مواد غذایی مختلف در داخل آن ها و غیره آشنا شوید.