صنایع برودتی و تجهیزات فروشگاهی وفائی

مشاوره تخصصی و استعلام قیمت

علت کار نکردن آبسردکن چیست؟

علت کار نکردن آبسردکن چیست؟ آبسردکن‌ها به عنوان یکی از تجهیزات اساسی در خانه‌ها، محیط‌های کاری و مکان‌های عمومی شناخته می شوند. که نقشی بسیار مهم در تامین آب سرد و خنک در فصول گرم سال ایفا می‌کنند. آبسردکن اصفهان به عنوان یک راه حل سبز و پایدار برای استفاده از منابع آب تصفیه شده شناخته شده است. اما در برخی مواقع متوجه شویم که آبسردکن ما درست کار نمی‌کند و آبی سرد و خنک را تأمین نمی‌کند.

در این مقاله، به بررسی عللی که می‌تواند باعث کار نکردن آبسردکن شود، خواهیم پرداخت. اگر شما هم با این مسئله روبرو شده‌اید و می‌خواهید بفهمید چرا آبسردکن شما کار نمی‌کند، همراه ما باشید.

 

علت کار نکردن آبسردکن

 

نحوه عملکرد آبسردکن چگونه است؟

آبسردکن‌ها بر اساس اصول فیزیکی و مکانیکی کار می‌کنند تا آب را خنک و سرد کنند. این دستگاه‌ها از چند قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش خاصی در فرآیند خنک کردن آب دارند. نحوه عملکرد آبسردکن به شرح زیر است:

  • کمپرسور

این قسمت مسئول فشرده‌سازی گاز فریون (Freon) است. فریون یک ماده خنک‌کننده بوده که از آن در فرآیند سرد کردن آب استفاده می‌شود. کمپرسور فریون را فشرده کرده و در نتیجه دمای آن افزایش می‌یابد.

  • مبدل حرارتی

فریون فشرده به مبدل حرارتی می‌رسد که از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، فریون با اتصال به لوله‌هایی که آب در آن عبور می‌کند، گرما را به آب انتقال می دهد. در نهایت فریون سرد می‌شود. در بخش دوم، فریون سرد شده به صورت مایع به محفظه انتقال می‌یابد.

  • محفظه

در مرحله بعدی، فریون سرد شده به صورت مایع در محفظه جمع می‌شود. آب سرد به کمک پمپ به محفظه چشمه آب وارد می‌شود و در آنجا با فریون سرد شده در تماس است. در این فرآیند، گرمای آب به فریون منتقل می‌شود و آب خنک می‌شود.

  • پمپ

پمپ در آبسردکن مسئول جابجایی آب است. پمپ آب را از مخزن به محفظه چشمه آب منتقل می‌کند تا با فریون سرد شده تماس داشته و خنک شود.

  • فن

فن در آبسردکن وجود دارد تا هوای سرد را به آب منتقل کند و فرآیند خنک کردن را تسریع کند. فن معمولاً در قسمت پشتی آبسردکن قرار دارد و هوا را از طریق شبکه‌های خنک‌کننده عبور می‌دهد.

با این روش، آبسردکن توانایی دارد آب را خنک و سرد کرده و برای استفاده آماده کند. البته، نحوه عملکرد دقیق هر آبسردکن بسته به نوع و مدل دستگاه متفاوت است. اما اصول اساسی در تمامی آبسردکن‌ها مشابه است.

 

علت کار نکردن آبسردکن

 

 

همچنین بخوانید: یخچال صنعتی

 

دلایل کار نکردن آبسردکن چیست؟

عوامل زیادی باعث خراب شدن آبسردکن می‌شود که عبارتند از:

  • خرابی ترموستات آبسردکن

اگر ترموستات آبسردکن خراب شود، دمای آب کنترل نشده و یا به طور نامناسب تنظیم می‌شود. این موضوع باعث افزایش دمای آب یا حتی یخ‌زدگی آب در دستگاه می ‌شود. برای رفع این مشکل، باید ترموستات را تعویض یا تعمیر کرد.

  • سوختن موتور آبسردکن

اگر موتور آبسردکن سوخته باشد، دستگاه قطعاً قادر به ایجاد سرما نخواهد بود. ممکن است علت سوختن موتور از افزایش دما یا فشار زیاد، نوسانات ولتاژ یا خرابی در قطعات مکانیکی باشد.

  • نوسان برق

نوسانات برق بر روی عملکرد آبسردکن صنعتی وفایی تأثیر منفی می‌گذارد. نوسانات ولتاژ سبب خرابی قطعات الکتریکی دستگاه شده یا باعث اختلال در کارکرد کمپرسور یا موتور آبسردکن می‌شوند. برای مقابله با نوسانات برق، می‌توانید از یک ولتاژ استابلایزر یا UPS (منبع تغذیه پشتیبان) استفاده کنید تا از تاثیرات نوسانات برق جلوگیری شود.

  • شل بودن پیچ تخلیه آبسردکن

اگر پیچ تخلیه آبسردکن شل باشد، باعث نشت آب یا روغن و حتی ورود هوا به دستگاه می‌شود. برای رفع این مشکل، باید پیچ تخلیه را محکم کرده و مطمئن شوید که هیچ نشتی وجود ندارد.

  • جابجایی دائم آبسردکن

جابجایی دائم آبسردکن باعث خرابی قطعات داخلی و حتی لرزش‌های غیرمطلوب در سیستم می‌شود.

  • خراب شدن برد آبسردکن

اگر برد آبسردکن خراب شود، دستگاه قادر به کنترل درست دما و سایر عملکردها نخواهد بود.

  • تراز نبودن آبسردکن اصفهان

تراز نبودن آبسردکن باعث لرزش‌ها و مشکلات در عملکرد دستگاه می‌شود. حتما آبسردکن را روی یک سطح صاف و تراز قرار داده و از پایه‌های قابل تنظیم دستگاه استفاده کنید تا تراز آن را تنظیم کنید.

 

علت کار نکردن آبسردکن

 

بخوانید: فریزر خانگی

 

کلام آخر

در این مطلب به علت کار نکردن آبسردکن اشاره شد. صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به خصوص در مورد دستگاه‌هایی مانند آبسردکن که به طور مداوم در حال کار هستند. برای مراقبت از آبسردکن صنعتی وفایی، آنرا به صورت منظم تمیز کرده و نگهداری کنید. تجمع رسوبات درون دستگاه باعث کاهش کارایی و افزایش مصرف انرژی شود. تنظیم دمای آبسردکن به طور مناسب باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. با پیروی از این راهکارها و نکات، می‌توانید مصرف انرژی و آب آبسردکن خود را بهینه کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.