صنعت خرده فروشی یکی از صنایع بزرگ و پرسود در دنیا است که در کشورهای درحال توسعه، با چشم انداز رشد خوبی مواجه است. هایپر مارکت ها به عنوان یکی از خرده فروشی های بزرگ که به ارائه مجموعه ای از محصولات متنوع زیر یک سقف می پردازند، از فروشگاه هایی هستند که در سال های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده اند.از طرف دیگر، سرمایه گذاری در هایپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای، ضمن سودآوری و بازگشت سرمایه مناسبی که دارند، باعث ایجاد کارآفرینی برای کشور و افزایش تولید خواهد شد. هایپرمارکت ترکیبی از یک سوپرمارکت و فروشگاه های دیگر است که طیف وسیعی از محصولات، از خواربار تا لوازم خانگی و انواع کالا را پوشش می دهد. آشنایی با مزایای راه اندازی هایپر مارکت باعث می شود که اگر سرمایه مناسبی دارید و به دنبال یک سرمایه گذاری سودآور هستید، راه اندازی هایپر مارکت می تواند یک سرمایه گذاری مناسب برای شما باشد.
بخش های اصلی هایپر مارکت
امروزه، خریداران خواستار تجربیات الهام بخش، راحتی و همچنین ابتکارات فروشگاهی هستند. فروشگاه های مختلف، از فروشگاه های تعاونی مصرف تا سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، هرکدام ویژگی های متمایز خود را دارند که با فرصت هایی که در اختیار مشتریانشان قرار می دهند، به افزایش فروش و بهبود جذابیت برند خود کمک می کنند.
بخش های تشکیل دهنده هایپر مارکت ها
نوشیدنی ها: خریداران نوشیدنی به دنبال انتخاب های سالم تر و طبیعی تر هستند.
شیرینی و تنقلات: یکی از متنوع ترین دسته بندی ها در هایپرمارکت ها به شیرینی ها و تنقلات اختصاص دارد. لبنیات: در مقایسه با بسیاری از محصولات هایپر مارکت، لبنیات ممکن است در نگاه اول یکنواخت به نظر برسد.
محصولات تازه: محصولات تازه یک محرک کلیدی برای افزایش فروش هایپر مارکت است. تحقیقات نشان می دهد؛ عرضه میوه و سبزیجات با کیفیت، دلیل مهمی برای تکرار خرید مشتریان از یک فروشگاه خاص است. همچنین یک چهارم مشتریان در صورت عدم رضایت از کیفیت محصولات ارائه شده، فروشگاه خود را تغییر می دهند.علاوه بر این، محصولات تازه، اندازه سبد خرید را افزایش می دهند و از آنجا که خریداران ترجیح می دهند میوه و سبزیجات خود را ببینند، لمس و سپس انتخاب کنند، فروشگاه های فیزیکی در فروش این محصولات نسبت به خرده فروشان آنلاین مزیت رقابتی پیدا می کنند.
آرایشی بهداشتی: اگر این محصولات به درستی انتخاب شود فرصتی برای هایپرمارکت ها فراهم می شود تا تجربه خرید بهتر و جذاب تری را برای مشتریان خود فراهم کنند.
مواد غذایی فله ای: از آنجا که امروزه افراد تلاش می کنند تا از بسته بندی های غیرضروری اجتناب کنند فروش محصولات فله ای مانند حبوبات و مواد غذایی ارگانیک طرفداران بسیاری دارد .
مواد غذایی سرد و منجمد : بیشتر مشتریان هایپرمارکت غذاهای آماده و مواد غذایی سرد را به عنوان بخشی از سبد خرید خود درنظر می گیرند و به همین علت، موجود بودن مواد غذایی سرد اهمیت ویژه ای دارد.
لوازم خانگی: لوازم خانگی سبک، مانند اسباب بازی، لوازم التحریر و تجهیزات آشپزخانه، در کنار لوازم خانگی سنگین که بیشتر کالاهای برقی را دربر می گیرد، نیز در هایپرمارکت به فروش می رسند. همچنین محصولات نساجی مانند پوشاک، کالای خواب، فرش و … در این دسته قرار می گیرند.
فروش ویژه: آبسردکن صنعتی
مزایای راه اندازی هایپرمارکت
پتانسیل سود بالا:
هایپرمارکت به دلیل حجم بالای فروش و حاشیه سود نسبتاً بالا، پتانسیل سودآوری قابل توجهی دارد
یکی دیگر از مزایای راه اندازی هایپر مارکت میزان سود بدست امده سود است البته که این مقدار سود حاصل از فروش اجناس بستگی به موقعیت مکانی، وسعت فروشگاه، نوع چیدمان، تبلیغات، بازاریابی و سرمایه اولیه دارد. اگر که قصد دارید تا سود هایپرمارکت خود را بالا نگه دارید باید به روز باشید زیرا ذائقه ی مشتریان در بازه های زمانی متفاوت تغییرمی کند.
تنوع در ارائه محصولات:
هایپرمارکت ها می توانند طیف گسترده ای از محصولات را در فروشگاه به مشتریان ارائه دهند که این موضوع تجربه خرید را برای آن ها لذت بخش تر می کند.
برندسازی:
ارائه خدمات باکیفیت و قیمت های مناسب از همان روزهای اولیه راه اندازی هایپرمارکت ، باعث ایجاد برندسازی هایپرمارکت قدرتمندی می گردد که این موضوع منجر به جذب و حفظ مشتریان می شود.
تنوع در ارائه محصولات:
هایپرمارکت ها می توانند طیف گسترده ای از محصولات را در فروشگاه به مشتریان ارائه دهند که این موضوع تجربه خرید را برای آن ها لذت بخش تر می کند.
استفاده از فناوری:
می توان از فناوری های مختلفی مانند: سیستم های POS، نرم افزار مدیریت موجودی و همچنین تجزیه وتحلیل داده ها برای بهبود کارایی و افزایش سودآوری هایپرمارکت استفاده کرد.
قدرت خرید بالا:
به دلیل حجم بالای خرید در هایپرمارکت ها، این فروشگاه ها می توانند محصولات را با قیمت های عمده خریداری کنند و آن ها را با حاشیه سود کم به مشتریان بفروشند. این موضوع می تواند به تازه کاران صنعت خرده فروشی کمک کند تا در رقابت با سایر فروشگاه های فعال در این حوزه که ممکن است قدرت خرید کمتری داشته باشند، قیمت گذاری رقابتی را ارائه دهند.
مقیاس بزرگ:
هایپرمارکت ها اغلب ابعاد بزرگی دارند که به کسب وکار امکان می دهد تا تنوع بیشتری از محصولات را عرضه کند و فضای بیشتری را در اختیار مشتریان بگذارد. این موضوع به افراد تازه کار در حوزه صنعت خرده فروشی اجازه می دهد تا با ارائه زنجیره کاملی از کالاها، رقابت با سایر فروشگاه ها را بهبود ببخشند. برخی از مزایای راه اندازی سوپرمارکت به شرح زیر است:
- درآمد مناسب و ایده آل
- فروش محصولات مورد نیاز مردم
- عدم نیاز به مدارک تحصیلی بالا
- عدم نیاز به تجربه بالا
- معایب راه اندازی هایپر مارکت
برخی از معایب راه اندازی سوپرمارکت به شرح زیر است:
- وجود رقابت زیاد
- هزینه بالا خرید تجهیزات و محصولات
- حاشیه سود پایین برخی از محصولات
در اخر
می توان گفت که در تمام شهرهای بزرگ و کوچک دارای یک هایپر مارکت بزرگ هستند. خصوصیات اصلی هایپر مارکت ها فضای بزرگ و تنوع گسترده محصولات آن ها است که دارای تنوع محصولات در قیمت های مناسب هستند که از نظر اقتصادی و هم از نظر صرفه جویی در وقت، مزایای بسیاری برای خانواده ها دارند. آشنایی با مزایای راه اندازی هایپرمارکت یک فرصت جذاب برای سرمایه گذاری به نظر می رسد. باید این نکته را هم در نظر بگیرید که نحوه راه اندازی هایپر مارکت، بسیار پر اهمیت هستند.عدم توجه به این نکات در هر مرحله می تواند موجب از دست رفتن سرمایه و مواجه شدن سرمایه گذاری با شکست شود.